Straipsnio autorius: VU Teisės fakulteto ir VU Verslo mokyklos docentas Martynas Endrijaitis
Nuo kitų metų įsigaliojantys pelno mokesčio atskaitymų ribojimai dėl automobilių CO2 taršos
Šiuo metu lengvųjų automobilių, naudojamų įmonės ekonominėje veikloje, nusidėvėjimas skaičiuojamas įprasta tvarka – taip, kaip tai numato Pelno mokesčio įstatymas (toliau – PMĮ).
Nuo kitų metų pradžios (2025 m. sausio 1 d.) įsigalioja nauji PMĮ apribojimai. Lengvųjų automobilių įsigijimo ir nuomos išlaidų atskaitymai bus ribojami, atsižvelgiant į tai, kiek automobilis išmeta CO2. Svarbu tai, kad šis pakeitimas bus taikomas, apskaičiuojant ir deklaruojant 2025 m. bei vėlesnių mokestinių laikotarpių pelno mokestį. Taigi, apribojimai bus taikomi tik nuo 2025 m. įsigytiems ar išsinuomotiems automobiliams. Kitaip tariant, jeigu automobilis bus įsigytas ar išsinuomotas iki 2025 m., niekas nesikeis ir po 2025 m. sausio 1 d.
Ribojimų esmė tokia, kad iš įmonės pajamų PMĮ 18 straipsnyje nustatyta (ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos) tvarka galės būti atskaitoma lengvojo automobilio, kuris laikomas įmonės turtu, įsigijimo kainos dalis, neviršijanti:
- 75 000 eurų, kai įsigyjamas lengvasis automobilis, kurio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis lygus 0 g / km;
- 50 000 eurų, kai įsigyjamas lengvasis automobilis, kurio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis neviršija 130 g / km;
- 25 000 eurų, kai įsigyjamas lengvasis automobilis, kurio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis viršija 130 g / km, tačiau neviršija 200 g / km;
- 10 000 eurų, kai įsigyjamas lengvasis automobilis, kurio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis viršija 200 g / km.
Panagrinėkime praktinius pavyzdžius.
Tarkime, įmonė įsigyja du automobilius, kurių kaina be PVM – po 50 000 Eur. Vienas automobilis patenka į pirmąją minėtą grupę, kuriai taikomas 75 000 eurų apribojimas, nes įsigyjamas lengvasis automobilis, kurio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis lygus 0 g / km. Tokiu atveju visa suma, kaip ir anksčiau, bus priskiriama leidžiamiems atskaitymams.
O antrasis automobilis patenka į minėtą ketvirtąją grupę, kuriai taikomas 10 000 eurų apribojimas, kai įsigyjamas lengvasis automobilis, kurio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis viršija 200 g / km. Šiuo atveju tokiam automobiliui per tam tikrą metų skaičių pagal PMĮ pirmąjį priedėlį bus galima atskaityti tik 10 000 eurų. Likusi 40 000 eurų suma priskiriama neleidžiamiems atskaitymams.
Panagrinėkime skaičiavimus detaliau. Pavyzdžiui, įmonė įsigis naują elektromobilį 2025-12-31 ir įves jį į eksploataciją, nustačiusi 1 euro likvidacinę vertę. Nusidėvėjimas, automobiliui taikant tiesinį metodą, pradedamas skaičiuoti nuo 2026-01-01. Tarkime, elektromobilio įsigijimo kaina – 100 000 eurų ir jis priskiriamas pirmajai minėtai grupei, kai išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis lygus 0 g / km. Tada pelno mokesčio apskaičiavimo tikslais ribojamų dydžių leidžiamiems atskaitymams per 6 metus iš viso bus galima priskirti 75 000 eurų sumą. Vadinasi, šiais nusidėvėjimo (2026, 2027, 2028, 2029, 2030 ir 2031) metais nusidėvėjimo suma, priskiriama leidžiamiems atskaitymams, kasmet sieks po 12 500 eurų.
Žinoma, svarbu nepamiršti, kad, kai įmonė yra ribotos atsakomybės juridinis asmuo (pvz., UAB, AB, mažoji bendrija), finansinėje apskaitoje ji nusidėvėjimą skaičiuos nuo visos įsigyto elektromobilio sumos, tačiau, pildant pelno mokesčio deklaraciją PLN204, kuri pildoma koreguojant, dalį įsigyto elektromobilio nusidėvėjimo turės priskirti neleidžiamiems atskaitymams (remiantis PLN204S 03 kodu „Ilgalaikio turto nusidėvėjimo (arba amortizacijos) sumos pagal PMĮ 18 ir 19 str.“).
Be to, šiuo pakeitimu numatoma, kad lengvojo automobilio, kuris nelaikomas įmonės turtu, mėnesio nuomos sąnaudos iš pajamų atskaitomos neviršijant minėtos nustatytos ribos ir ilgalaikio turto grupei, kuriai turėtų būti priskirtas nuomojamas lengvasis automobilis, jeigu jis būtų laikomas vieneto turtu, taikomo PMĮ 1 priedėlyje nustatyto nusidėvėjimo normatyvo (metais) santykio, padalyto iš 12. Tačiau šios taisyklės netaikomos nuomos, kurios bendras laikotarpis yra ne ilgesnis kaip 30 dienų per mokestinį laikotarpį, taip pat nuomos, naudojantis elektronine sąsaja – platforma, portalu ar kita tokio paties pobūdžio priemone – atvejais.
Beje, šis PMĮ nustatytas apribojimas lengvųjų automobilių įsigijimo ir nuomos išlaidoms netaikomas, kai šie automobiliai naudojami tik nuomos veiklai vykdyti, vairavimo mokymo paslaugoms ar transporto paslaugoms, pvz., pavėžėjimo, taksi ir pan., teikti.
Svarbu paminėti, kad PMĮ pakeitimas įtvirtina, jog lengvojo automobilio išmetamas anglies dioksido (CO2) kiekis nustatomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatyme nurodyta tvarka, taikoma nustatant Kelių transporto priemonių registre registruojamų motorinių transporto priemonių išmetamą anglies dioksido (CO2) kiekį.