Tomas Staniulis
Publikuota: 2024-02-15
Ko gero, 2020 m. Pasaulio ekonomikos forumas savo apžvalgoje prognozavo, kad dirbtinis intelektas (DI) pakeis apie 85 mln. darbo vietų iki 2025 m. Liko mažiau nei metai, o mes ir toliau tarsi anekdotiniai indėnai žiūrime į tekančią upę, laukdami, kol ji atneš dar vienos nugalėtos profesijos kūną.
Prisiminkime – pirmoji automatinė degalinė Lietuvoje atsirado 1997 m., savitarnos kasa – 2008 m., o 2022 m. duris atvėrė pirmosios fizinės parduotuvės be pardavėjų. Automatizuoti robotai ir DI sistemos gamybos įmonėse šiandien jau nėra prabanga, veikiau – būtinybė. DI sprendimais pagrįstos kelionių sistemos leidžia susiplanuoti kelionę į bet kurį pasaulio kraštą, o „Booking“ dirbtinės smegenys ras Jums nakvynę pagal skonį ir poreikį.
Po 2006 m., kai „Google“ pristatė automatinį vertėją, sujudo vertimo paslaugas teikiančios įmonės. O po 2022-ųjų, kai viešai tapo prieinamas didysis kalbos modelis „ChatGPT“, tai, kad jų greitai gali ir nebereikėti, suprato daugybė ligi šiol saugiai gyvenusių biuro darbuotojų.
Barbarai prie vartų
300 mln. darbo vietų – tokį skaičių darbuotojų DI turėtų pakeisti iki 2030 m., kaip skaičiuoja investicijų bankas „Goldman Sachs“ savo 2023 m. apžvalgoje. Tiesa, apžvalgoje kalbama ir apie tai, kad DI įtakos dydis darbuotojams skirsis priklausomai nuo sektoriaus.
Svarstoma, kad DI gali perimti apie pusę (46 proc.) administravimo užduočių, apie 40 proc. teisinio ir 30 proc. kūrybinio darbo. Iš kitos pusės – priežiūros ir aptarnavimo srityje gali būti automatizuota vos 4 proc. užduočių, statybų sektoriuje – 6 proc. Ne veltui internete daugėja memų, pasakojančių apie nesibaigiančias statybas ir ant jų pakabintą užrašą: „Tegul tai padaro GPT!“
Kas akivaizdu? Kad DI revoliucija jau praūžė, ir jeigu to dar nepastebite, gali būti, kad smegenys gamina per mažai adrenalino. Automatizavus prekybą ir gamybą, iš paskos seka sandėliai ir logistika. Nenumaldomai artėja klientų aptarnavimo specialistų, telerinkodaros ir pardavimo guru eilė – DI algoritmai jau dabar tiksliai automatizuoja skambučius ir vykdo rinkodaros užduotis. Juolab, kad atsiradus „ChatGPT“ didelė grėsmė kilo toms profesijoms, kurios susijusios su teksto ir turinio kūrimu.
Maža to, DI beldžiasi ne tik į teisininkų, bet ir buhalterių bei apskaitos specialistų duris. Pavyzdžiui, „ChatGPT“ bazinę biudžeto lentelę su PYTHON suprogramuoja greičiau, nei užverda kava. Programinė įranga konceptualizuoja idėjas, kategorizuoja ir suveda duomenis greičiau, nei spėji tą kavą išgerti. Taigi mažiau reikės ir duomenų surinkimo bei suvedimo specialistų.
Prognozuojama, kad, DI įsiveržus į visas verslo ir gyvenimo sritis, darbo vietas pakeis apie 25 proc. Europos ir JAV gyventojų. Kitaip tariant, tam, kam anksčiau reikėjo ketverių smegenų ir keturių rankų porų, šiandien užtenka vieno komplekto. Taigi DI įgūdžiai tampa jau ne būtini, o privalomi. Darbo rinkai sparčiai keičiantis, prisiminkite šiuos patarimus, jų tikrai gali prireikti.
Kaip su „ChatGPT“ gauti norimą darbą ir didesnį atlyginimą?
Visas internetas kalba apie tai, kad vienas iš svarbiausių DI įgūdžių yra komandų (angl. prompts) rašymas. Tiems, kas su tuo susiduria rečiau, priminsiu, kad tai komanda, teiginys arba klausimas, kuris skatina veiksmą ir yra įrašomas „ChatGPT“ pokalbių lange. Tokia komanda tarnauja kaip pradiniai duomenys ar instrukcija, kuri nukreipia DI veikti ir generuoti rezultatą. Savaime suprantama, kuo komanda tikslesnė, tuo DI pateiktas rezultatas arčiau tobulumo.
Toliau pateikiama 12 komandų, kurios padės gauti norimą darbą ar didesnį atlyginimą. Įrašykite juos į „Chat GPT“, žinoma, koreguodami ir pildydami savo nuožiūra. Sėkmės!
1. Gyvenimo aprašymo (CV) rašymas [komanda]:
2. Motyvacinis laiškas [komanda]:
3. Pasiruošimas pokalbiui dėl darbo [komanda]:
4. Atsakymai į sudėtingus klausimus [komanda]:
5. Laiško darbdaviui rašymas [komanda]:
6. Derybos dėl atlygio [komanda]: